Kalendář :   19.5.2024 - 21.5.2024 CzechFoodChem
  20.5.2024 - 21.5.2024 SEMINÁŘ SE ZAHRANIČNÍMI ODBORNÍKY
Odkaz na tento článek je zde publikován s laskavostí serveru Chemeurope.com. Klikněte na titulek:

Bakterie požírající plasty mění odpad na užitečné výchozí materiály pro další výrobky

Každý den se vyhodí hory použitých plastových lahví, ale tento problém by mohli vyřešit mikrobi. Vědci nyní v časopise ACS Central Science uvádějí, že vyvinuli bakterii E. coli, která se živí plasty a dokáže účinně přeměnit odpadní polyethylentereftalát (PET) na kyselinu adipovou, která se používá k výrobě nylonových materiálů, léků a vonných látek.

Již dříve tým vědců včetně Stephena Wallace vytvořil kmen E. coli, který transformoval hlavní složku starých PET lahví, kyselinu tereftalovou, na něco chutnějšího a cennějšího: vanilkovou aromatickou sloučeninu vanilin. Současně jiní výzkumníci vytvořili mikroby, kteří metabolizují kyselinu tereftalovou na různé malé molekuly, včetně krátkých kyselin. Wallace a nový tým z Edinburské univerzity proto chtěli rozšířit biosyntetické dráhy E. coli o metabolismus kyseliny tereftalové na kyselinu adipovou, surovinu pro mnoho výrobků každodenní potřeby, která se obvykle vyrábí z fosilních paliv pomocí energeticky náročných procesů.
Tým vyvinul nový kmen E. coli, který produkuje enzymy schopné přeměnit kyselinu tereftalovou na sloučeniny, jako je kyselina mukonová a adipová. K přeměně kyseliny mukonové na kyselinu adipovou pak použili druhý typ E. coli, který produkoval plynný vodík, a palladiový katalyzátor. Při pokusech tým zjistil, že připojení upravených mikrobiálních buněk k alginátovým hydrogelovým kuličkám zlepšilo jejich účinnost a až 79 % kyseliny tereftalové bylo přeměněno na kyselinu adipovou. Při použití reálných vzorků kyseliny tereftalové z vyřazené láhve a povlaku odebraného z odpadních obalových etiket systém upravených bakterií E. coli účinně vyráběl kyselinu adipovou. V budoucnu budou vědci podle svých slov hledat cesty k biosyntéze dalších produktů s vyšší hodnotou.
(detaily jsou v angličtině)